Year
|
1928
|
Obverse
|
Prado Museum. Diego Rodríguez de Silva y Velázquez.
|
Reverse
|
Painting "Surrender of Breda" (Las Lanzas). The event took place on June 2, 1625, when the Dutch governor, Justin de Nassau, delivered the keys of the city, symbolically, to Ambrosio de Spinola, the Spanish commander. This happened in fact three days after the city was taken. In 1639, shortly after the canvas was painted, Spain lost the city forever; it was conquered by Frederick Henry of Orange. Coat of arms.
|
Watermark
|
Woman's profile
|
OBVERSE
Prado Museum
The Museo del Prado is a museum, located in Madrid. It is one of the biggest and most important
museums in the world. Its collection includes works of European artists, from
the 12th to the 19th century. It was founded as a museum for paintings and sculptures, but also contains other types of works of art. The
collections include many works of Francisco de Goya, Diego Velázquez, El Greco, Titian and Peter Paul Rubens and Hieronymus Bosch.
Diego Rodríguez de Silva y Velázquez (6 June 1599 – 6 August 1660) was a Spanish painter, the leading artist in the court of King Philip IV, and one of the most important painters of theSpanish Golden Age. He was an individualistic artist of the
contemporary Baroque period, important as a portrait
artist. In addition to numerous renditions of scenes of historical
and cultural significance, he painted scores of portraits of the Spanish royal
family, other notable European figures, and commoners, culminating in the
production of his masterpiece Las Meninas (1656).
ഡിയെഗോ വെലാസ്ക്വെസ് ഒരു സ്പാനിഷ് ചിത്രകാരൻ ആയിരുന്നു. സ്പെയിനിലെ രാജാവായ ഫിലിപ്പ് IV-ന്റെ കൊട്ടാരത്തിലെ ആസ്ഥാന ചിത്രകാരനായിരുന്നു വെലാസ്ക്വെസ്. ബാരോക്വ് കാലഘട്ടത്തിലെ തനതായ വ്യക്തിത്വമുള്ള ചിത്രകാരനായിരുന്നു ഇദ്ദേഹം. ഛായാചിത്രരചനയായിരുന്നു പ്രധാന മേഖല. ചരിത്രപരവും സാംസ്കാരികവുമായി പ്രാധാന്യമുള്ള ധാരാളം സീനറികളും ഇദ്ദേഹം വരച്ചിട്ടുണ്ട്. സ്പാനിഷ് രാജകുടുംബത്തിലെ അംഗങ്ങളുടെയും യൂറോപ്പിലെ പ്രധാനവ്യക്തികളുടെയും ധാരാളം ഛായാചിത്രങ്ങളും ഇദ്ദേഹം വരച്ചിട്ടുണ്ട്. ധാരാളം സാധാരണക്കാരുടെ ചിത്രങ്ങളും ഇദ്ദേഹം വരച്ചിട്ടുണ്ട്. 1656-ലാണ് ഇദ്ദേഹം തന്റെ ഏറ്റവും പ്രശസ്ത ചിത്രമായ ലാസ് മെനിനാസ് വരച്ചത്.
പത്തൊൻപതാം നൂറ്റാണ്ടിന്റെ ആദ്യ ക്വാർട്ടർ മുതൽ വെലാസ്ക്വെസിന്റെ ചിത്രങ്ങൾ യഥാതഥപ്രസ്ഥാനത്തിലെയും ഇംപ്രഷണിസ്റ്റ് പ്രസ്ഥാനത്തിലെയും ചിത്രകാരന്മാർക്ക് മാതൃകയായിരുന്നു. എഡ്വാർഡ് മാനെ ഇക്കൂട്ടത്തിൽ പ്രശസ്തനായിരുന്നു. പ്രധാന ആധുനിക ചിത്രകാരായാ പാബ്ലോ പിക്കാസോ, സാൽവഡോർ ഡാലി, ഫ്രാൻസിസ് ബേക്കൺ എന്നിവർ വെലാക്വെസിന്റെ പ്രശസ്തമായ പല ചിത്രങ്ങളും പുനഃസൃഷ്ടിക്കുന്നതിലൂടെ അദ്ദേഹത്തെ ആദരിച്ചിട്ടുണ്ട്.
ദുഃഖം നിറഞ്ഞ ജീവിതമായിരുന്നു ഡിയഗോ വെലാസ്ക്വെസിന്റേത്. അദ്ദേഹം 18-ആം വയസ്സിൽ വിവാഹം കഴിച്ചു. രണ്ട് പെണ്മക്കൾ ഉണ്ടായിരുന്നു. വെലാസ്ക്വെസ് 61-ആം വയസ്സിൽ അന്തരിച്ചു.
ആദ്യകാല ജീവിതം
സ്പെയിനിലെ സെവിൽ എന്ന സ്ഥലത്താണ് വെലാസ്ക്വെസ് ജനിച്ചത്. ഹൊവാഒ റോഡ്രിഗസ് ഡാ സിൽവ, ജെറോണിമ വെലാക്വെസ് എന്നിവരായിരുന്നു മാതാപിതാക്കൾ. സെവില്ലിലെ സെന്റ് പീറ്റർ പള്ളിയിലാണ് ഇദ്ദേഹത്തിന്റെ മാമോദിസ നടന്നത്. 1599 ജൂൺ ആറിനായിരുന്നു ഇത്. ജനിച്ച് ഏതാനം ആഴ്ച്ചകൾക്കുള്ളിലാവണം ഈ ചടങ്ങ് നടന്നത്. വെലാസ്ക്വെസിന്റെ അച്ഛന്റെ മാതാപിതാക്കൾ പോർച്ചുഗലിൽ നിന്ന് ഏതാനം ദശകങ്ങൾക്കു മുൻപാണ് സെവില്ലിലേക്ക് താമസം മാറ്റിയത്. താഴെക്കിടയിലുള്ള കുലീനർ എന്ന സ്ഥാനമായിരുന്നു ഇവർക്കുണ്ടായിരുന്നത്.
വെലാസ്ക്വെസിന് ഭാഷകളിലും തത്ത്വശാസ്ത്രത്തിലും നല്ല വിദ്യാഭ്യാസം ലഭിച്ചിരുന്നു. ആദ്യകാലം മുതൽക്കുതന്നെ കലയിൽ ഇദ്ദേഹം വലിയ താൽപ്പര്യം കാണിച്ചിരുന്നു. ഫ്രാൻസിസ്കോ ഡെ ഹെറേറയുടെ കീഴിലായിരുന്നു ഇദ്ദേഹം വിദ്യാഭ്യാസം നടത്തിയത്. നീണ്ട രോമങ്ങളുള്ള ബ്രഷുകൾ ഉപയോഗിക്കാൻ ഇദ്ദേഹം പഠിച്ചത് ഹെറേറയുടെ കീഴിലായിരുന്നിരിക്കണം.
12 വയസ്സുള്ളപ്പോൾ ഇദ്ദേഹം വെലെസ്ക്വെസിന്റെ സ്റ്റുഡിയോ വിട്ട് ഫ്രാൻസിസ്കോ പാച്ചികോയുടെ കീഴിൽ അപ്രെന്റീസായി ജോലി ചെയ്യാൻ തുടങ്ങി. അദ്ദേഹം അഞ്ചു വർഷം ഇവിടെ തുടർന്നു.
REVERSE
La rendición de Breda (English: The Surrender of Breda, also known as El
cuadro de las lanzas or Las
lanzas) is a painting by the Spanish
Golden Age painter Diego Velázquez. It was completed during the years 1634–35,
inspired by Velázquez's visit to Italy with Ambrogio Spinola, the Genoese general
who conquered Breda on
June 5, 1625. It is considered one of Velázquez's best works.
History
The capture of Breda in 1625 was one of the few major successes of Spanish arms in the latter stages of the Eighty Years' War. The Spanish general, Genoese aristocrat Ambrogio Spinola, conquered Breda against the instructions of his superiors. Before its capture, the Spanish government had decided that siege warfare against heavily defended towns of the Low Countries was too wasteful and that they would concentrate instead on an economic blockade of the Dutch republic. The bulk of Spanish forces were diverted to the unfolding Thirty Years War.
Breda, a city near the frontier of Holland proper had been occupied in 1567 by the Duke of Alba, ten years afterwards recovered by Holach, and again seized by Haultepenne. The town was the seat of the Orange family, who had a castle there.
In 1624, the suspension of hostilities in Germany enabled the Spanish to concentrate their forces towards Breda. Although attacking such a formidable fortress was widely considered to be unwise, Ambrogio Spinola made the bewildering executive decision to march on Breda, accompanied by the Marquis de Leganés and Carlos Coloma. Spinola had made a military reputation for himself in 1604 and been rewarded with the Golden Fleece for conquering Ostend in Flanders. Consequently, the siege of Breda was not only a clash between the Netherlands and Spain, but a “decisive contest between two famous generals, [Spinola and Dutch general Nassau], both well versed in the arts of fortification, who had their renown at stake”.
Defending the Dutch, Maurice of Nassau led hostilities against Spinola but died before the end of the siege. His successor, Frederick Henry, unsuccessfully attempted to revive Dutch momentum, but ultimately surrendered in May. The terms of defeat at Breda were some of the most honorable and lenient of the time. Spinola died in the autumn of 1630, only a year after Velazquez had sailed with him on the voyage to Italy. In 1637 Breda was recaptured by Frederick Henry after a four-month siege, and in 1648 it was finally ceded to the Dutch Republic by the Treaty of Westphalia.
Velázquez painted The Surrender of Breda as an emblem of Spanish nationalism and as a tribute to Ambrogio Spinola. Diego Velázquez and Ambrogio Spinola had been thrown closely together “During the voyage from Barcelona to Genoa, in 1629… The artist must also have been more deeply affected than others by the tragic result of the siege of Casale, which occurred soon after the voyage – how Spinola was shamefully sacrificed; and how, mortified at the slur cast on his military honor, he soon after sank with gloomy thoughts into the grave.”
Velázquez felt discouraged after Ambrogio Spinola’s death and sought to legitimize Spinola, whose success and bravery in the battle inspired Velázquez to paint The Surrender of Breda.
No comments:
Post a Comment